Författare |
Meddelande |
< Allmänt boksnack ~ Tips på ungdomslitteratur?! |
|
Postat:
tis apr 04, 2006 8:55 pm
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Jupps, jag ska fanimig läsa en drös med ungdomslitteratur i sommar, men behöver tips på vad.
Anne på grönkulla är given, likaså några femböcker. Jag måste läsa Pippiböckerna också, men annars? Någon som har några tips om vad som är "inne" eller så just nu? (Säg inte Harry Potter).
Jag har hittat mina gamla böcker sen jag var liten, men jag misstänker starkt att flertalet av dem inte längre läses...
Någon av er måste ha koll, eller hur? :P |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tis apr 04, 2006 9:20 pm
|
|
|
Dagisunge
|
|
kitty? jag gillade dem iallafall. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tis apr 04, 2006 9:58 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Moderna ungdomsböcker?
Tja... Da Vinci-koden?
Om du vill ha lite seriösare ungdomslitteratur kan du annars kolla upp Douglas Coupland.
Men om du ska gå ned till fem-böckerna, kan du lika gärna kolla upp Åshöjdens BK. De är så typiska, även för den som inte är intresserad av fotboll. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tis apr 04, 2006 11:07 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Narnia
Eva & Adam-böckerna
Bert och Sune alltid gångbara faktiskt
Tsatziki-böckerna (stavade jag rätt?)
Systrar i jeans
Petrini-deckarna
Laura Trenters böcker
Pia Hagmars hästböcker
... |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
ons apr 05, 2006 4:35 am
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Pueben skrev: |
Moderna ungdomsböcker?
Tja... Da Vinci-koden?
Om du vill ha lite seriösare ungdomslitteratur kan du annars kolla upp Douglas Coupland.
Men om du ska gå ned till fem-böckerna, kan du lika gärna kolla upp Åshöjdens BK. De är så typiska, även för den som inte är intresserad av fotboll.
|
Hmm. Mja, jag ska läsa om femböckerna mest för min egen skull. En kompis till mig gjorde det och hon var ganska förfärad över dem, måste se om jag reagerar likadant
Åshöjden brukade jag läsa i Buster, men bokform.. läses den fortfarande av ungar?
Douglas ska jag kolla upp, tack för tipset!
Avek skrev: |
Narnia
Eva & Adam-böckerna
Bert och Sune alltid gångbara faktiskt
Tsatziki-böckerna (stavade jag rätt?)
Systrar i jeans
Petrini-deckarna
Laura Trenters böcker
Pia Hagmars hästböcker
|
Perfa! (Bortsett från Narnia som jag inte kommer traggla mig igenom igen Den senaste filmatiseringen var dock väljgjord.. ). |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
ons apr 05, 2006 10:17 am
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Tobias skrev: |
Åshöjden brukade jag läsa i Buster, men bokform.. läses den fortfarande av ungar?
|
Läste också den i Buster när jag var liten.
Jag vet inte hur pass populär den är i bokform, men det var något av det första som dök upp i mitt huvud när jag hörde "ungdomslitteratur"... |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
ons apr 05, 2006 11:15 am
|
|
|
Glad i hågen
|
|
|
Jag vet inte hur pass populär den är i bokform, men det var något av det första som dök upp i mitt huvud när jag hörde "ungdomslitteratur"...
|
Samma här, jag läste den i Buster. Fast jag vet inte om jag tyckte den var så bra egentligen...
Är ni så gamla att ni minns tv-serien Åshöjden? Den var inte rolig på något sätt och sämst var tränaren som lät som han talade till kattungar när han skulle vara galen av ilska och skälla |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
ons apr 05, 2006 2:31 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
iggy skrev: |
|
Jag vet inte hur pass populär den är i bokform, men det var något av det första som dök upp i mitt huvud när jag hörde "ungdomslitteratur"...
|
Samma här, jag läste den i Buster. Fast jag vet inte om jag tyckte den var så bra egentligen...
Är ni så gamla att ni minns tv-serien Åshöjden? Den var inte rolig på något sätt och sämst var tränaren som lät som han talade till kattungar när han skulle vara galen av ilska och skälla
|
Jag vet att jag har sett den när jag var jätteliten... Kan dock inte minnas så mycket av den, men den kan ju knappast vara bra.
Det jag minns av Åshöjden, är alla underliga intriger och b-händelser som gjorde det så typiskt ungdomslitterärt. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tor apr 06, 2006 4:43 pm
|
|
|
Dagisunge
|
|
Mina favoritungdomsböcker är Skuggserien av Maria Gripe. Börjar med "Skuggan över stenbänken" och fortsätter med andra skuggtitlar som jag inte riktigt minns nämnen på. Jag har inte läst dem sedan jag själv räknades till ungdomslitteraturens främsta målgrupp, men jag tror att jag fortfarande skulle tycka att de var bra. Annat av Maria Gripe är förstås också fint. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tor apr 06, 2006 4:45 pm
|
|
|
Dagisunge
|
|
Fast jag vet inte om de är inne, vilket jag upptäckte var den huvudsakliga frågan. Tvillingarna läses kanske fortfarande? Det tror jag nog. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
fre apr 07, 2006 12:59 am
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Jag läste massvis med otäcka tvillingböcker när jag var liten. USCH USCH!
Läser inte ungdomar Douglas Adams fortfarande? Liftarens Guide till galaxen?
Och sen tycker jag att Sofie Värld är bra ungdomslitteratur...
och Maria Gripes Agnes Cecilia... |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
fre apr 07, 2006 11:57 am
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Cougar skrev: |
Läser inte ungdomar Douglas Adams fortfarande? Liftarens Guide till galaxen?
|
Jo. Den är ju perfekt för 13-17-åriga besserwissers med jättenördig humor, en ganska exakt beskrivning på hur jag var i den åldern. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
fre apr 07, 2006 4:16 pm
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Liftarens .. har jag redan läst (mer än en gång ..), Gripes böcker håller alltså, det är lite kul att veta. Skuggan över stenbänken har jag också läst för inte så länge sedan, men resten av serien kanske också vore nåt.
Vad är Tvillingarna? Jag kommer ihåg Tvillingdeckarna av Sivar Alrud (tror jag) från lågstadietiden, men det kan ju knappast var dem ni menar?
TV-serien med Åshöjden har jag aldrig behövt titta på :P |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
fre apr 07, 2006 4:39 pm
|
|
|
Glad i hågen
|
|
Vad är Tvillingarna? Jag kommer ihåg Tvillingdeckarna av Sivar Alrud (tror jag) från lågstadietiden, men det kan ju knappast var dem ni menar?
|
De läste jag i mellanstadiet och var inte en helt oviktig del till att jag lärde mig gilla att läsa böcker. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
lör apr 08, 2006 6:01 pm
|
|
|
Dagisunge
|
|
Alice i underlandet, Trollkarlen från Oz och Harriet, spion (av Louise Fitzhugh) är hemskt bra allihopa! |
|
|
|
|
|
|
|